about/contact

opdrachtgevers:
Algemeen Dagblad, AD Magazine, &-Katern, Villamedia Magazine, Sport & Strategie, Drawing the Times, Het Parool, Aedes, KLM, Gemeente Haarlem, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Nrc Handelsblad e.a.

bio english:
TRIK (1976), the Netherlands.
Illustrator, political cartoonist, graphic designer, art teacher at ArtEz Academy of Art & Design Zwolle. Strips situations and persons down to the bone in razorsharp graphical illustrations and gives clear and humorous comments. A small square is all he needs to cut straight to the heart of the matter. TRIK is allways looking for exposure as political ©artoonist, illustrator and designer. In the Netherlands and abroad he participates in various projects and is eager for more. His latest book DECENNIUM covers ten years of 9/11 aftermath and shows the political news through the sharp eyes of TRIK.

bio dutch:
TRIK (1976)
Illustrator, politiek cartoonist, ontwerper, docent illustratie ArtEZ Academie Arts & Design Zwolle. Plaatst heldere, humoristische kanttekeningen bij het nieuws. Fileert in zijn illustraties met vlijmscherpe beeldtaal onderwerpen en personen tot op het bot. Balanceert op de lijn tussen cartoon en grafisch ontwerp. Maakt gebruik van pictografische helderheid, gecombineerd met afwisselend subtiele, dan weer harde humor. Weet complexe situaties te vangen in één beeld. Meest recente book DECENNIUM waarin hij met ruim 120 prenten het verloop van de tien roerige jaren na 9/11 weet te treffen. Weet steeds overbekende mediabeelden een draai te geven en heeft definitief de traditionele spotprent in de 21e eeuw geïntroduceerd. Studeerde illustratie aan de kunstacademie te Kampen, 'class of 2000'. Heeft in 2008 de Inktspotprijs 2007 gewonnen met zijn Wiske/België cartoon en heeft tweemaal de Junior Inktspotprijs op zijn naam geschreven: editie 2004 met zijn cartoon Een eigen mening is dodelijk/Theo van Gogh en editie 2006 met zijn cartoon 1 Burgeroorlog/Irak. Eervolle vermelding bij de Inktspotprijs 2009 editie, bij de laatste 3 bij de 2010 editie.

Geen doorsnee illustrator, geen vormgever, evenmin een ‘gewone’ cartoonist. TRIK is TRIK. De hiphopfanaat die achter dit pseudoniem schuilt, maakt pictogrammen of zogenaamde beeldmerken waarmee hij het nieuws en de politiek verklaart. Met één helder en humoristisch beeld raakt hij de kern van complexe zaken. TRIK is nooit te beroerd om de wereld van zijn hoogstpersoonlijke scherpe commentaar te voorzien. Liefst in venijnige voltreffers. Hij publiceert zijn politieke beelden oa. op regelmatige basis op het platform voor getekende journalistiek Drawing The Times.
TRIK legt een voorliefde aan de dag voor street- en popart. Voor de ontwikkeling van zijn cartoons en pictogrammen ‘samplet’ en remixt hij als een ware dj overbekende mediabeelden. Samplen doet hij niet lukraak, maar goed doordacht en met gevoel voor humor, waarmee hij de ene keer hard uithaalt en de andere keer zijn publiek onverwacht teerhartig geruststelt.
TRIK (1976) studeerde in zijn jonge jaren ‘illustratie’ aan de kunstacademie in Kampen. Zijn verfrissende kijk trok al snel de aandacht. Tweemaal won hij de Junior Inktspotprijs: in 2004 met de cartoon ‘Een eigen mening is dodelijk/Theo van Gogh’ en in 2006 met een cartoon over de burgeroorlog in Irak. De prestigieuze ‘volwassen’ Inktspotprijs behaalde hij in 2008 met zijn Wiske/België cartoon. Naast vrij werk als MrMonk maakt hij illustraties in opdracht van onder meer het AD, het &Katern, (PZC, De Gelderlander, Tubantia, De Stentor, BN/De Stem, Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad), Villamedia Magazine, Het Parool, NRC Handelsblad en diverse creatieve buro's. Als illustratie-docent geeft hij les aan de ArtEZ kunstacademie in Zwolle. Bovendien maakt en produceert hij video’s, kleding, cadeaus en boeken in eigen beheer en imposante (vloer)schilderingen als onderdeel van het illustere DUONAR.

contact/order: