TRIK (1976), the Netherlands. Illustrator, political cartoonist, graphic designer, art teacher at ArtEz Academy of Art & Design Zwolle.
Using razor-sharp graphic imagery to create clear and humorous cartoons, illustrations and portraits, Trik's work cuts straight to the heart of the matter and strips news, subjects and people down to the bone. It balances on a self-created line between cartoon and graphic design with an unmistakable preference for pop- and street art. Trik has a reputation for 'sampling' iconic images, which he transforms into sharp-edged new school cartoons and illustrations that sometimes have a soothing effect but more often than not their message is disturbing. TRIK is allways looking for exposure as political ©artoonist, illustrator and designer. In the Netherlands and abroad he participates in various projects and is eager for more. His last book DECENNIUM covers ten years of 9/11 aftermath and shows the political news through the sharp eyes of TRIK.

TRIK (1976) Illustrator, politiek cartoonist, ontwerper, docent illustratie ArtEZ Academie Arts & Design Zwolle. Fileert met vlijmscherpe beeldtaal een onderwerp tot er enkel nog de essentie rest. Plaatst heldere, humoristische kanttekeningen bij het nieuws in een stijl die balanceert tussen cartoon en grafisch ontwerp, met een grote affiniteit voor pop- en streetart. Hij 'samplet' met regelmaat bestaande, iconische beelden die hij tot bijtende cartoons en illustraties transformeert, soms verontrustend, soms kalmerend. Maakt gebruik van pictografische helderheid, gecombineerd met afwisselend subtiele, dan weer harde humor. Weet complexe situaties te vangen in één beeld. Meest recente book DECENNIUM waarin hij met ruim 120 prenten het verloop van de tien roerige jaren na 9/11 weet te treffen. Weet steeds overbekende mediabeelden een draai te geven en heeft definitief de traditionele spotprent in de 21e eeuw geïntroduceerd. Studeerde illustratie aan de kunstacademie te Kampen, 'class of 2000', aka 'De Kampensche School'. Heeft in 2008 de Inktspotprijs 2007 gewonnen met zijn Wiske/België cartoon en heeft tweemaal de Junior Inktspotprijs op zijn naam geschreven: editie 2004 met zijn cartoon Een eigen mening is dodelijk/Theo van Gogh en editie 2006 met zijn cartoon 1 Burgeroorlog/Irak. Eervolle vermelding bij de Inktspotprijs 2009 editie, bij de laatste 3 bij de 2010 editie.

Geëngageerd beeldmaker. Maakt cartoons en illustraties onder de naam TRIK. Maakt autonoom werk en kleding onder de naam MrMonk. Produceert imposante (vloer)schilderingen als onderdeel van het illustere DUONAR. Geeft les in 'redactionele illustratie' aan de ArtEZ kunstacademie in Zwolle. Publiceert politieke cartoons op de sites Drawing The Times en Cartoonmovement. Sinds begin 2020 verzorgt hij een paginagrote cartoon voor het blad Wordt Vervolgd magazine van Amnesty International. Voor het FD verzorgde hij een weekelijkse 'tech, future & society'-cartoon onder de naam Triknologi. Bijna 10 jaar werkzaam geweest als politiek cartoonist van de Nieuwe Revu. Maandelijks verzorgt hij een getekend 'journalistiek portret' voor het vakblad voor journalisten Villamedia Magazine. Voor het vakblad Sport & Strategie maakt hij elk kwartaal een sportcartoon. Op regelmatige basis verzorgt hij illustraties voor het AD en diverse regionale kranten. Levert op maat workshops 'beeld & actualiteit' voor scholen & bedrijven.

'TRIK is geen doorsnee illustrator, geen vormgever, evenmin een ‘gewone’ cartoonist. TRIK is TRIK. De hiphopfanaat die achter dit pseudoniem schuilt, maakt pictogrammen of zogenaamde beeldmerken waarmee hij het nieuws en de politiek verklaart. Met één helder en humoristisch beeld raakt hij de kern van complexe zaken. Nooit te beroerd om de wereld van zijn hoogstpersoonlijke scherpe commentaar te voorzien. Liefst in venijnige voltreffers. Hij publiceert zijn politieke beelden oa. op regelmatige basis op het platform voor getekende journalistiek Drawing The Times. TRIK legt een voorliefde aan de dag voor street- en popart. Voor de ontwikkeling van zijn cartoons en pictogrammen ‘samplet’ en remixt hij als een ware dj overbekende mediabeelden. Samplen doet hij niet lukraak, maar goed doordacht en met gevoel voor humor, waarmee hij de ene keer hard uithaalt en de andere keer zijn publiek onverwacht teerhartig geruststelt. TRIK (1976) studeerde in zijn jonge jaren ‘illustratie’ aan de kunstacademie in Kampen. Zijn verfrissende kijk trok al snel de aandacht. Tweemaal won hij de Junior Inktspotprijs: in 2004 met de cartoon ‘Een eigen mening is dodelijk/Theo van Gogh’ en in 2006 met een cartoon over de burgeroorlog in Irak. De prestigieuze ‘volwassen’ Inktspotprijs behaalde hij in 2008 met zijn Wiske/België cartoon. Naast vrij werk als MrMonk maakt hij illustraties in opdracht van onder meer Het Fd, het AD, Villamedia Magazine en diverse creatieve buro's. Als illustratie-docent geeft hij les aan de ArtEZ kunstacademie in Zwolle. Bovendien maakt en produceert hij video’s, kleding, cadeaus en boeken in eigen beheer en imposante (vloer)schilderingen als onderdeel van het illustere DUONAR.'

Opdrachtgevers oa. Het Financieele Dagblad, Algemeen Dagblad, AD Magazine, &-Katern, (DPG Media) PZC, De Gelderlander, Tubantia, De Stentor, BN/De Stem, Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad, Villamedia Magazine, Sport & Strategie, Drawing the Times, Cartoonmovement, Panenka Magazine, High and MighTEE, Sprank, De Balie, Het Parool, Aedes, KLM, Gemeente Haarlem, Spaarne Gasthuis, Bibliotheek Den Haag, Swotteam, Haags Hiphop Centrum, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Nrc Handelsblad, Nieuwe Revu, Amnesty International.

Back to Top